Ciekawostka o PlayStation 4 i problem Xboksa

Wczoraj na Niezgrani.pl pojawiły się dwie wiadomości – jeden o konsoli nowej generacji (PlayStation 4), drugi o konsoli starej generacji (Xbox 360 Slim). Obie równie interesujące.

Orbis (PlayStation 4)

O PlayStation 4 mówi się od dawna (z resztą o konsolach nowych generacji pozostałych producentów również). Wcześniej mogliśmy się dowiedzieć, że nową konsolę Sony będzie napędzać APU AMD A8-3850 i karta graficzna AMD Radeon HD 7670. Miała by ona obsługiwać rozdzielczość 2160p w 2D i 1080p w 3D. Miała by też pozwalać na uruchamianie gier z PS3. Nazwa kodowa projektu (która może okazać się finalną), to Orbis.

Wczoraj wyciekła ponoć prawdziwa specyfikacja nowej konsoli, która przeczy nieco wcześniejszym doniesieniom, choć część z nich potwierdza:

Postaram się nieco przybliżyć tą specyfikację:

  • 22 nm procesor Cell Broadband Engine X taktowany 3,6 GHz posiadający 16 PPE i 128 SPE – PPE (Power Processor Element) to jednostki ogólnego przeznaczania, które można porównać do rdzeni procesora, jakie spotykamy w PC-tach, ale nie jest to najlepsze porównanie – w obu przypadkach mamy do czynienia z całkiem inną architekturą. Każdy PPE jest dwu wątkowy. SPE to wyspecjalizowane jednostki, rodzaj koprocesora wspomagającego PPE w obliczeniach. Dla porównania PS3 ma 1 PPE i 8 SPE (taktowane 3,2GHz), ale tu również nie przekładajmy tego 1:1 do podanych wartości – nie jest to raczej tylko zwielokrotnienie ilości rdzeni, a większe zmiany w architekturze
  • Niestandardowy układ graficzny, bazujący na GPU GK104 x2 od Nvidii w architekturze Kepler, taktowany 2 GHz – GK104 to jeden z najnowszych GPU Nvidii, x2 oznacza, że w PS4 znajdą się 2 takie układy. Takie połączenie z wydajnym CPU da naprawdę sporą moc obliczeniową.
  • 10 GB XDR2 + 10 GB GDDR6 – to 10 GB pamięci RAM i 10 GB dla układu graficznego. To naprawdę spora ilość jak na konsolę, która ma służyć głównie grom.
  • 250/320 GB H-HDD – dysk 250 lub 320 GB w technologii hybrid drive czyli połączenie zwykłego dysku twardego z małym SSD w celu poprawienia osiągów.

Z pozostałych informacji:

  • Sony Aether GUI
  • 2160p w 2D i 1080p w 3D – obecnie na rynku na palcach jednej ręki można policzyć telewizory z rozdzielczością większą niż 1080p, ale pamiętajmy o tzw. 10-letnim cyklu życia konsol
  • Dzwięk 11.1 – czy ktoś ma w domu taki zestaw?
  • Obsługa m.in. nośników z grami dla PS4, Ps3, Ps2 i Ps1, BD, DVD, CD
  • Wśród kontrolerów obsługiwane są m.in. nowe kontrolery, oraz cała seria starszych, ale i np. Vita, Move czy klawiatura i myszka
  • Ps4 ma również posiadać USB 3.0, HDMI 1.4 (CEC), Bluetooth 4.0, Wi-Fi b/g/n, DLNA, Ethernet, a z ciekawostek czytnik kart pamięci PS Vita, czy bardziej znanych SD (i innych)

Moim zdaniem nie bardzo jednak powinniśmy dawać wiarę tym informacjom. Nie wiadomo, czy nie jest to spreparowana informacja. Przeczy też ona poprzedniej (dotyczącej CPU i GPU). Gdyby jednak okazała się prawdą, PS4 była by naprawdę mocną platformą. Takich wycieków zapewne będzie jeszcze kilka i też będą sobie przeczyć.

Xbox 360 Slim

Xbox z kolei ma pewne problemy w USA – Motorola złożyła pozew przeciw Microsoftowi w związku ze sposobem na dekodowanie wideo w tej konsoli, który ponoć narusza patenty Motoroli.

Sędzia prowadzący sprawę powiedział, że Międzynarodowa Komisja Handlu powinna zablokować import tych konsol do kraju. Argumenty Microsoftu nic tu nie dały. Teraz trzeba poczekać na rozstrzygniecie sprawy. Microsoft będzie miał jednak spory problem, bo rynek USA jest dość duży i chłonny. Z drugiej strony zakaz sprowadzania i sprzedaży w jakimkolwiek Państwie może wpłynąć na ogólną sprzedaż.

USA to nie jedyne miejsce, gdzie Microsoft ma problem z Motorolą – podobnie jest w Niemczech. Tu także Motorola stara się zablokować sprzedaż tych konsol.

Podsumowanie

Jeśli powyższa specyfikacja to faktycznie to, co być może zobaczymy w PS4, szykuje się całkiem ciekawy przełom. Deweloperzy w końcu dostaną mocną platformę, a jakość grafiki w grach poprawi się również i na PC-tach. Obecnie czynnikiem hamującym są możliwości konsol obecnej generacji.

W kwestii Xboksa mam mieszane uczucia. Już dawno znudziły mnie te wszystkie wojny patentowe, jak choćby Apple vs Samsung (i świetnie oddający całą sytuację tytuł: Samsung Galaxy S III: Pierwszy smartfon zaprojektowany całkowicie przez prawników). O ile rozumiem problemy wynikające z naruszenia patentów, o tyle sposób ich rozwiązywania często uderza w nas – klientów. Wręcz nie raz okazywało się, że pozwy bywają bezpodstawne. Ciekawe, jak sytuacja będzie wyglądała za kilka lat…

 

Źródła: Niezgrani.pl, Niezgrani.pl, esuteru.com, PCLab.pl

Ten wpis został opublikowany w kategorii Konsole i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować (także Facebook, Google+, Twitter), aby móc dodać komentarz.