Ciągle mówi się o tym, że obecna generacja konsol do gier ogranicza rozwój grafiki w nowych grach. Ja po części zgadzam się z tym stwierdzeniem – konsole dysponują dość wiekowym sprzętem, z którego niewiele więcej da się już wycisnąć. Crytek jednak pokazuje, że to jeszcze nie koniec. Słowo klucz tego wpisu to Real-time.
Wstęp
Jeśli porównamy grafikę w pierwszych produkcjach które zostały udostępnione na PlayStation 3 i Xbox 360 z nowymi produkcjami, różnice będą widoczne gołym okiem. Choć sprzęt w konsolach obecnie nie imponuje, programiści pokazują, ze ciągle da się wycisnąć z tych konsol jeszcze więcej i pokazać coś nowego.
Crytek niedawno udostępnił nowe techdemo będące zapisem grafiki generowanej w czasie rzeczywistym w Crysis 3, choć w wersji na PC. Gra na PlayStation 3 i Xbox 360 nie robi już tak dużego wrażenia, ale zobaczcie sami.
CryEngine 3
Na mnie demo zrobiło duże wrażenie tym bardziej, że jest to zapis grafiki generowanej w czasie rzeczywistym. Wystarczy popatrzeć na poziom szczegółów, efekty związane z dymem, wodą, fizyką… wymieniać można by długo. Więcej informacji znajdziecie we wpisie na stronie Cryteka.
Czy tak będą wyglądać nowe gry? Oby. Nie zapominajmy także o silniku Luminous pokazanego w techdemie Agni’s Philosophy, czy Unreal Engine 4 oraz innych – pokazują nam one, czego możemy spodziewać się już niedługo w grach komputerowych. Jednak na początku nie dla wszystkich – do wygenerowania takiej grafiki potrzebny jest raczej dość mocny sprzęt.
Crytek na swojej stronie z darmowym SDK do CryENGINE 3 proponuje również wersję płatną do komercyjnych zastosowań w grach i… materiałach wideo.
CryENGINE Cinebox
Cinebox to oprogramowanie łączące możliwości silnika CryENGINE 3 z zaawansowanym edytorem scen pozwalającym na ogromną ingerencję w tworzoną scenę.
Pamiętacie jeszcze Deep – film i grę tworzone na tym samym silniku – Source? Czy myślicie o tym samym co ja? :) Jestem ciekawy, czy podobne produkcje powstaną również na nowym silniku od Cryteka.
I jeszcze jedna próbka możliwości (chyba ciekawsza):
CryENGINE 3 a konsole
Zmiany przyniosą również konsole nowej generacji, o których nadal jeszcze niewiele wiemy – w większości same plotki. Jednak Crytek pokazał ile nadal można osiągnąć na ich obecnych generacjach.
Nie wygląda to może tak imponująco, jak techdemo u góry wpisu, ale pokazuje, że konsole nadal mogą generować coraz lepszą grafikę. Co zatem pokażą nam konsole nowej generacji?
Fizyka
Poniższy materiał wideo nie jest nowy, ale w dość ciekawy sposób pokazuje możliwości fizyczne silnika CryENGINE 3.
Tak dobrego odwzorowania fizyki nie widziałem chyba jeszcze nigdzie. Popatrzcie na crashtesty i inne momenty w których samochód zachowuje się w sposób mocno zbliżony do zachowania prawdziwego samochodu.
Podsumowanie
Czy Wy również macie wrażenie, że ostatnio jakość grafiki w grach znacznie się poprawia i to w szybkim tempie? Od dłuższego czasu pojawiają się co chwila filmy prezentujące możliwości coraz to nowszych silników, które prezentują się imponująco.
Obecnie to konsole do gier wskazują kierunek rozwoju gier komputerowych – coraz większa ilość graczy przesiada się z PC-tów właśnie na nie z prostego powodu – każda gra na nich się uruchomi bez problemu, bez ustawiania detali grafiki i innych opcji. Oby grafika tak właśnie wyglądała na konsolach nowej generacji.