Hartverdrahtet – niesamowite intro z demosceny

Tak, demoscena wciąż żyje. Co więcej, ma się nadal zaskakująco dobrze. Pamiętam czasy, gdy dostałem od rodziców pierwszego PC-ta. Wtedy na topie były komputery z Pentium 200MMX i 16MB RAM-u. Do gazet komputerowych w tym czasie były dołączane płyty CD, na których zawsze były tzw. intra 4k i 64k.

Wstęp

I to intra na tych płytach były zawsze najbardziej interesujące. Odpalałem intra i zastanawiałem się, jak oni to zrobili? Jak to wszystko zmieściło się w 4 kB danych, w jednym pliku wykonywalnym? Wreszcie, jak to możliwe, że w tak małej ilości danych mieści się taka grafika z muzyką a samo intro działa zaskakująco płynnie. Z czasem dowiedziałem się w czym rzecz…

Co więcej, pamiętam dema na Atari (choć nie widziałem ich wiele) – wkładało się kasetę do magnetofonu (nie miałem stacji dyskietek), i się czekało i czekało i… Jest, w końcu się załadowało. Niesamowita jak na tamte czasy grafika, płynna animacja, muzyka z prawdziwym wokalem. A wystarczy pomyśleć, jaką grafiką dysponowały wtedy gry uruchamiane na tym samym sprzęcie, oraz jakim systemem audio dysponowało samo Atari (800XL w moim przypadku) – przypomnę – w skrócie były to 4 8-bitowe generatory fali prostokątnej lub szumu. No ale się dało, a efekt był niesamowity.

Później, gdy przestały mi wpadać do rąk kolejne płyty z demosceną, zapomniałem o niej. Niedawno Maciek podesłał mi jakieś całkiem nowe demo. Zaciekawiło mnie. Teraz widzę kolejne – to z kolei jest niesamowite (ale o nim niżej). Nie wiedziałem nawet, że demoscena ciągle działa. Nadal można zobaczyć dema 4k (oraz inne).

Hartverdrahtet

Hartverdrahtet to intro 4k stworzone przez programistę Akronyme Analogiker. I to intro nie byle jakie – wygrało „PC 4kB intro competition at Revision 2012”. Trwa nieco ponad 3 minuty i robi niesamowite wrażenie, tym bardziej, gdy się pomyśli, że cała grafika i muzyka zmieściły się w 4kB danych. W źródle z którego pochodzą te informacje podane było ciekawe porównanie – 4kB to mniej, niż pusty dokument Word-a. I faktycznie – pusty dokument w formacie doc zajmuje 21,6 kB, a docx 12,3 kB. Ciężko jest opisać, co zawiera to demo. Pełno tam fraktali, które połączone są z efektami świetlnymi, muzyką i dodatkowymi efektami (jak poziome pasy rodem ze starych telewizorów). Wszystko to zakodowane m.in. w postaci wzorów matematycznych (bo to na nich opierają się intra). Ile trwa zrobienie takiego dema? Jego autor mówi, ze zajęło mu to 2 miesiące.

Demo można pobrać tutaj. W środku archiwum znajduje się plik testowy z informacjami o sprzęcie jakim należy dysponować, aby uruchomić intro, oraz zalecane rozdzielczości. Ja miałem problem ze sprawdzeniem u siebie, ponieważ domyślnie uruchamiało się nie na tej karcie graficznej (na dużo słabszej) na której powinno. Inne dema można znaleźć w rożnych miejscach, np. Tumblr czy YouTube.

Podsumowanie

Mnie jako programistę od początku ciekawiła demoscena. Aby móc w niej uczestniczyć trzeba mieć bardzo szeroką wiedzę – nie tylko z zakresu programowania, ale i grafiki komputerowej, muzyki, zaawansowanej matematyki, itd. Mi części tej wiedzy zabrakło i sam nigdy nie próbowałem swoich sił w tej dziedzinie. No ale nie można być dobrym we wszystkim ;)

 

Źródła: CreativeApplications.Net, pouët.net

Ten wpis został opublikowany w kategorii Grafika, Programowanie i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować (także Facebook, Google+, Twitter), aby móc dodać komentarz.